ВПЛИВ КУТІВ ПЕРЕМІЩЕННЯ БАНДАЖНОЇ ПОЛИЦІ НА ДЕМПФУВАЛЬНУ ЗДАТНІСТЬ ЛОПАТКОВОГО ВІНЦЯ ТУРБІНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15588/1607-6885-2025-2-5

Ключові слова:

демпфування, лопатка турбіни, бандажна полка, контактна поверхня, форма коливань, напрямок переміщення, авіаційний двигун.

Анотація

Мета роботи. Дослідження впливу співвідношення кутів переміщення Z-подібної бандажної полиці до кута нахилу робочої контактної поверхні на вібронапруженість робочих лопаток турбіни під час резонансних коливань за високочастотною формою. 

Методи дослідження. Експериментальні дослідження проведено на консольно закріпленій лопатці 1 ступеня турбіни вентилятора з використанням лабораторної установки, що включала звуковий генератор, підсилювач, пьєзовібратор, мікроскоп і пьєзощуп. Вивчено дві форми високочастотних коливань (2810 Гц і 3550/3620 Гц), у межах яких здійснювалося вимірювання кутів переміщення восьми контрольних точок на бандажній полці.

Отримані результати. Установлено, що ефективність демпфування залежить від співвідношення між напрямками переміщення бандажної полки та кутом нахилу контактної поверхні. При близьких значеннях цих параметрів забезпечується сталий контакт і ефективне демпфування навіть при коливаннях у протифазі. Зміна геометрії пера дозволила знизити інтенсивність вібрацій за другою формою коливань та покращити умови контакту.

Наукова новизна. Вперше показано, що напрямок переміщення бандажної полки є суттєвим фактором, що впливає на демпфувальні властивості лопаточного вінця. Обґрунтовано доцільність геометричної оптимізації пера з метою стабілізації контактної взаємодії.

Практична цінність. Результати можуть бути використані під час доводки авіаційних турбін, особливо в умовах, коли неможливо застосувати демпфери або змінити осьовий розмір. Запропоновані рекомендації сприятимуть підвищенню ресурсу бандажного з’єднання без зміни зусиль притискання.

Біографії авторів

Юрій Коваленко, АТ «Івченко-Прогрес», м. Запоріжжя, Україна

провідний інженер-дослідник експериментально-випробувального комплексу, сектору міцності АТ «Івченко-Прогрес», м. Запоріжжя, Україна

Юрій Торба, АТ «Івченко-Прогрес», м. Запоріжжя, Україна

канд. техн. наук, заступник директора підприємства з наукової роботи, начальник експериментально-випробувального комплексу АТ «Івченко-Прогрес»,  м. Запоріжжя, Україна

Ольга Лазарєва, Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя

старший викладач кафедри технології авіаційних двигунів Національного університету «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна

Дмитро Павленко, Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри технології авіаційних двигунів Національного університету «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна

Посилання

Vyas, N. S., & Rao, J. S. (1994). Fatigue life esti-mation procedure for a turbine blade under transient loads. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power, 116(1), 198–206. https://doi.org/10.1115/1.2906792

Muravchenko, F. M. (2008). Aktual’nye prob-lemy dinamiki, prochnosti i nadezhnosti aviadvigate-ley. Problemy prochnosti, (5), 7–14.

Vorob’ev, Y. S., Dyakonenko, K. Y., Romanenko, V. N., & others. (2006). Kolebaniya bandazhirovannogo rabochego kolesa GTD. Aviatsionno-kosmicheskaya tekhnika i tekhnologiya, (9), 87–90.

Merkulov, V. M., & Ilyushchenko, F. D. (2005). O vybore sposoba bandazhirovaniya rabochikh lopatok turbin. Vestnik dvigatelestroeniya, (2), 114–117.

National Aeronautics and Space Administration. (1985). Friction damping of turbine blades: Control of low-frequency vibrations (NASA Technical Paper 2482). https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19850018575/downloads/19850018575.pdf

United States Patent and Trademark Office. (2011). Turbine blade platform with Z-shaped shroud (US Patent No. 7887295 B2). https://patents.google.com/patent/US7887295B2/en

NASA. (1997). Aeroelastic stability of composite rotor blades with elastic coupling (NASA Technical Mem-orandum No. 113226). NASA Technical Re-ports. https://ntrs.nasa.gov/citations/19970016974

Gastaldi, C., & Berruti, T. M. (2018). Experi-mental verification of the dynamic model of turbine blades coupled by a sealing strip. Applied Sciences, 8(11), 2174. https://doi.org/10.3390/app8112174

European Patent Office. (n.d.). Tool for correcting blade twist angle (European Patent EP2110512B1). https://patents.google.com/patent/EP2110512B1/en

Moneta, G. (2022). Insight into damping sources in turbines. Fatigue of Aircraft Structures, 2022(14), 69–82. https://doi.org/10.2478/fas-2022-0006

Cioată, V. G., Kiss, I., Alexa, V., & Rațiu, S. A. (2017). The optimization of the position and the magni-tude of the clamping forces in machining fixtures. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 200(1), 012015. https://doi.org/10.1088/1757-899X/200/1/012015

Yang, B. D., Chu, M. L., & Menq, C. H. (2018). Stick–slip–separation analysis and non-linear stiffness and damping characterization of friction contacts having variable normal load. Journal of Sound and Vibration, 210(4), 461–481. https://doi.org/10.1006/jsvi.1997.1305

Petrov, E. P., & Ewins, D. J. (2019). Advanced modeling of underplatform friction dampers for analysis of bladed disk vibration. Journal of Turbomachinery, 129(1), 143-150. https://doi.org/10.1115/1.2372775

Shevtsov, I., & Pavlenko, D. (2015). Wear mechanism of turbine blade contact surfaces under dy-namic loading. Wear, 332–333, 1094–1102. https://doi.org/10.1016/j.wear.2015.02.043

Lobanov, M. L., Kardonina, N. I., Rossina, N. G., & Yurovskikh, A. S. (2014). Zashchitnye pokrytiya [Protective coatings]. Yekaterinburg: Ural University Publishing House.

Krivoshey, V. Ya. (1987). O vliyanii kon-struktivnykh faktorov na dolgovechnost’ bandazhnykh polok rabochikh lopatok turbin. Problemy prochnosti, (8), 67–70.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-16

Номер

Розділ

Моделювання процесів в металургії та машинобудуванні